ریزه‌کاری در نصب پمپ آب خانگی چیست؟

 

     در این نوشتار قصد داریم ریزه کاری های نصب پمپ آب خانگی را معرفی کنیم. اگر مطلب ما در زمینه اجزای تشکیل‌دهنده یک پمپ خانگی را مطالعه کرده باشید، حتماً میدانید که رعایت جزئیات و تنظیم صحیح مدار بوستر پمپ باعث کاهش استهلاک و افزایش طول عمر سیستم شما میشود. پس این نوشتار را تا انتها بخوانید.

 

1- الکتروپمپ قوی‌تر خوب نیست!

      هنگام خرید الکتروپمپ، الکتروپمپی را انتخاب کنید که با توجه به ارتفاع خروجی و میزان آبدهی (دبی) مناسب نیاز شما باشد. معمولاً فروشندگان با توجه به تعداد طبقات ساختمان، محل قرارگیری بوستر پمپ (در پیلوت، زیرزمین یا همکف)، تعداد و متراژ وحدهای آپارتمانی، نوع سیستم لوله کشی (پنج لایه، لوله سفید) و تعداد زانویی‌ها اقدام به فروش الکتروپمپ ها میکنند. به علاوه پمپ ها به دو دسته پمپ یک اسب بشقابی یا پمپ یک اسب جتی تقسیم میشوند. اگر الکتروپمپ انتخابی بیشتر از نیاز ما انتخاب شود باعث ایجاد فشار اضافی در لوله ها شده و در ساختمان های قدیمی میتواند ترکیدگی لوله ها را در پی داشته باشد؛ به علاوه یک الکتروپمپ با توان بالا، به دلیل توان آبدهی بالاتر از نیاز ما، مکرر خاموش و روشن میشود.

     از طرفی یک الکتروپمپ ضعیف، توان لازم جهت ایجاد فشار کافی در لوله را ندارد و ممکن است کلید اتوماتیک یا ست کنترل فرمان خاموش شدن به پمپ را ندهد.

 

2- کلید اتوماتیک پمپ را به درستی تنظیم نمایید.

     همانطور که در نوشتار کلید اتوماتیک اسکواردی (SQD) چگونه تنظیم می‌شود؟ گفتیم، کلیدهای اتوماتیک دو متغیر برای تنظیم اختلاف خاموش و روشن شدن (دلتا) و همچنین، فشار خاموش شدن پمپ دارند. اگر محدوده دلتا را بزرگ انتخاب کنیم، دفعات روشن شدن پمپ در زمان مشخص کاهش مییابد. مثلاً در هر ساعت 20 دفعه؛ اما توجه کنید با اینکار اختلاف فشار آب را هم در زمان روشن و خاموش شدن پمپ را افزایش داده اید و برای کسی که مشغول استحمام است کلافه کننده است. پس میزان کلید اتوماتیک را به صورت بهینه تنظیم کنید. اغلب نصاب های پمپ از دست زدن به تنظیم پیش فرض کلیدهای اتوماتیک خودداری میکنند و نقش آن را نمی دانند.

 

3- منبع تحت فشار را به حال خود رها نکنید

     منبع تحت فشار بر اساس ایجاد تعادل بین فشار آب و فشار هوا از طریق تیوب دیافراگمی عمل میکند. همانند لاستیک خودرو که باد آن پس از مدتی نیاز به کنترل و افزودن دارد، باد داخل منبع هم نیاز به تنظیم دارد تا استهلاک آن کاهش پیدا کند. اگر اینکار را مرتب انجام دهید، طول عمر تیوب خود را زیاد کرده اید. برای تنظیم باد داخل منبع نوشتار نشانه خرابی منبع تحت فشار پمپ آب خانگی چیست؟ را بخوانید.

     گاهی خرابی والف و یا غیراستاندارد بودن آن باعث کاهش زودهنگام فشار باد میشود. قبل و بعد از بستن درپوش والف، از طریق آزمایش کف و حباب، آن را چک کنید.

 

4- از فلکه بای-پس استفاده کنید

     حتماً برایتان پیش آمده که در تعطیلات هستید و بوستر پمپ از کار می‌افتد. در اینصورت باید منتظر بمانید تا قطعه خراب سیستم را جایگزین کنید یا حالتی را فرض کنید که سیستم نیاز به سرویس دارد و بایستی پمپ را خاموش کنید، اما نمی‌خواهید آبرسانی به مصرف کننده‌ها را قطع کنید. برای اینکه در شرایط این چنینی آبدهی به واحدها (هرچند کم فشار) بدون وقفه انجام شود، از فلکه بای-پس استفاده میشود. به این معنی که سیستم را می توان از مدار حذف کرد و بدون بوستر پمپ از طریق فشار آب ورودی به ساختمان، به واحدها آبرسانی کرد.

     در حالت عادی فلکه‌های ورودی و خروجی به بوستر پمپ باز هستند و فلکه بای-پس بسته. در مواقع اضطراری فلکه بای-پس باز و فلکه های ورودی و خروجی بسته می‌شوند. در این حالت بدون اینکه آبرسانی به واحدها دچار وقفه شود، با خیال آسوده سرویس و تعمیر بوستر پمپ به راحتی انجام می‌شود.

 

5- منبع ذخیره داشته باشید

     در برخی مناطق کشور، استفاده از منبع ذخیره اجباری است. اما اهمیت و الزام استفاده از منبع ذخیره چیست؟ همانطور که در نوشتار اجزای تشکیل‌دهنده یک پمپ خانگی در قسمت الکتروپمپ‌ها گفتیم، الکتروپمپ از یک طرف مکش و در طرف دیگر دهش دارد. هرچقدر آبدهی یک الکتروموتور بیشتر باشد، میزان مکش آن نیز بیشتر است. در حالتی که ورودی الکتروپمپ به ورودی آب ساختمان متصل است، روشن شدن آن و مکش بالای آن باعث افت فشار شدید در لوله کشی آب منطقه مسکونی شده و سایر منازل مسکونی منطقه افت فشار آب را تجربه خواهند کرد که آن ها هم مجبور به استفاده از بوستر پمپ حتی در ساختمان یک طبقه در بعضی مواقع خواهند شد.

     راه حل این مشکل استفاده از منبع ذخیره آب در طبقه همکف و یا زیرزمین است. بدین صورت که آب ورودی ساختمان به بالای تانکر (منبع ذخیره) متصل شده و به صورت مداوم از طریق شیر شناور بالای آن پر می‌شود. ورودی الکتروپمپ نیز به پایین تانکر متصل می‌شود.

     در این صورت علاوه بر اینکه فشاری به سیستم لوله کشی شهری وارد نمی شود، تانکر به مرور پر می‌شود و در زمان قطعی آب منطقه، همچنان می‌توان از آب ذخیره استفاده کرد.

     جهت خرید تانکر ملاحظاتی را نیز باید در نظر بگیرید. از جمله اینکه تعداد خانواری که از این تانکر استفاده می‌کنند مشخص باشد تا ظرفیت تانکر بر اساس آن تعیین شود. به علاوه پوشش داخلی تانکرها ضد جلبک باشند تا نیازی به نظافت دوره ای نداشته باشند و سلامت آب بهداشتی تضمین شود. همچنین تانکر را در جایی نصب کنید که دسترسی همه به جز تکنسین و مدیر ساختمان به آن غیرممکن باشد تا احتمال ریختن مواد سمی و آلوده به داخل آب مصرفی واحدها غیرممکن شود. در حال حاضر منبع‌ها در انواع ایستاده، افقی، دوقلو و زیرپله‌ای تولید می‌شوند.

 

6- شیر یکطرفه نصب کنید

     شیر یکطرفه روی لوله ورودی الکتروپمپ نصب میشود و وظیفه آن هدایت آب در یک جهت در لوله است. به عبارتی دیگر آب داخل لوله نمیتواند در دو جهت لوله حرکت کند. اما چرا باید از شیر یکطرفه استفاده کنیم؟

     حالتی را فرض کنید که الکتروپمپ در حال کار است و باعث افزایش فشار سیستم شده است. در همین حال مصرف کننده شیر را می‌بندد و پمپ خاموش می‌شود. در این صورت آب داخل لوله به سمت بوستر پمپ برمی‌گردد و مجدد فشار آب کم می‌شود و پمپ روشن می‌شود. پس باید به نحوی از کاهش فشار سیستم لوله کشی جلوگیری شود. در اینجا اهمیت استفاده از شیر یکطرفه مشخص می‌شود.

     همچنین خرابی و یا نبود شیر یکطرفه می‌تواند باعث کارکرد مستمر الکتروپمپ شود. همانطور که گفتیم شیر یکطرفه باید در مسیر ورودی الکتروپمپ نصب شود و نصب آن بعد از الکتروپمپ باعث می‌شود که الکتروپمپ روشن نشود.

 

 


اگر در زمینه خرید الکتروپمپ و منبع تحت فشار نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید با ما تماس بگیرید.

برای دیدن موجودی و قیمت الکتروپمپ ها اینجا را ببینید.

و برای دیدن موجودی و قیمت منبع های تحت فشار آب اینجا را ببینید.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش