تفاوت کف‌کش، لجن‌کش و شناور در چیست؟

 

در این نوشتار کوتاه به معرفی هر یک از پمپ های کفکش، لجن‌کش و شناور می پردازیم. تمام این سه نوع، الکتروپمپ هایی هستند که وظیفه مکش و دهش آب را عهده دار هستند. ابتدا با هریک از این پمپ ها بصورت اجمالی آشنا شویم تا تفاوت میان آن ها را نیز بررسی کنیم.

 

کفکش ها پمپ هایی هستند که به طور کامل در آب فرو می روند و آب صاف را پمپاژ می کنند. بیشتر از کفکش ها برای خالی کردن آب استخرها و یا آب نهرها استفاده می شود. بعضی از مدل های کفکش ها دارای فلوتر هستند تا چنانچه سطح آب از میزان معینی کمتر شد، با خاموش کردن کفکش مانع سوختن آن شود.

تصویر یک کفکش فلوتردار هاچاسو
تصویر یک کفکش فلوتردار هاچاسو

 

در کنار کفکش ها، لجن کش ها هستند که ساختمانی بسیار شبیه به کفکش ها دارند، اما به دلیل شکل پروانه آن ها می توانند آب غیرصاف مانند گل و لای و لجن را انتقال دهند. بیشتر از لجن کش ها در هدایت آب های سطحی مانند آب حاصل از گودبرداری ساختمان هایی که سطح آب آن ها پایین است و یا مصارف کشاورزی استفاده می شود.

تصویر یک لجن‌کش فلوتردار ویکتوری
تصویر یک لجن‌کش فلوتردار ویکتوری

 

و در آخر شناورها هستند. شناورها بسته به ارتفاع آبدهی از چندین پروانه تشکیل شده اند و اغلب به شکل استوانه کشیده هستند. شناورها به دلیل قدرت بالاتر نسبت به کفکش ها، برای کشیدن آب چاه های عمیق و نیمه عمیق استفاده می شوند. به ارتفاع چاه، شلنگ، کابل و طناب مهار به آن می بندند و پس از اینکه داخل چاه آب به صورت کامل غوطه ور کردند، شناور را آماده بهره برداری می کنند. شناورها نیز مانند کفکش ها جهت پمپاژ آب صاف استفاده می شوند. جهت خنکسازی پروانه ها و الکتروپمپ لازم است کل شناور داخل آب قرار گیرد و به جهت اطمینان تا چند متر پایین تر از سطح آب چاه باشد. پمپ های شناور به شدت در برابر خشک کار کردن آسیب پذیرند.

تصویر تعدادی پمپ شناور
تصویر تعدادی پمپ شناور

 

اجزای یک پمپ شناور
اجزای یک پمپ شناور- عکس سمت چپ الکتروموتور شناور و سمت راست پمپ شناور

 

طبق نوشته های بالا، کفکش ها برای کاربری های سبک مثل برداشت آب های زلال و انتقال در اختلاف ها ارتفاع های کم کاربرد دارند. لجن کش ها نیز برای انتقال آب گل آلود و غیرشفاف و اغلب در کاربری ها کشاورزی و ساختمانی استفاده می شوند و در آخر شناورها که برای پمپاژ آب از چاه ها استفاده می شوند.

 

جهت ایجاد فشار بالاتر، شناورها بازدهی بهتری در برابر توان مصرفی دارند و توانایی تولید 50 بار فشار را دارند. شناورها از دو قسمت کاملاً مجزای الکتروموتور و پمپ (پروانه و دیفیوزر) تشکیل می شوند، به همین جهت می توان در صورت بروز مشکل، از طریق بازکردن فلنج، الکتروموتور یا پمپ شناور را تعویض کرد. الکتروموتور شناورها در بازار یافت می شود. اما در کفکش ها پروانه به شفت الکتروموتور متصل است و در صورت بروز ایراد باید آن را تعمیر کرد.

 

همچنین به دلیل قطر کمتر شناورها و شکل کشیده آنها،  در چاه های عمیق مته ای به راحتی می توان از شناورها استفاده کرد. حتی خازن لازم برای راه اندازی پمپ شناور تکفاز داخل تابلو برق نصب می شود.

 

 


اگر در زمینه خرید الکتروپمپ و کفکش و شناور نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید با ما تماس بگیرید.

برای دیدن موجودی و قیمت الکتروپمپ ها اینجا را ببینید.

برای دیدن موجودی و قیمت کفکش ها و لجن کش ها اینجا را ببینید.

و برای دیدن موجودی و قیمت پمپ های شناور اینجا را ببینید.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش